środa, 23 listopada 2011

Greckie rogaliki na winie z serem i jabłkami


                   Już od dłuższego czasu miałam ochotę na jakieś rogaliki i wczoraj przypadkiem wpadł mi w oko ten przepis w książce "Eleni poleca - Kuchnia grecka" Marii Sandilou. Bardzo ładne rogaliki z ciastem na winie i oliwie z oliwek z nadzieniem rodzynkowo-jabłkowym. 
Przepis oryginalny nieco zmieniłam i dodałam sera do nadzienia jabłkowego. Następnym razem chyba zrezygnuję także z oliwy na rzecz masła, żeby rogaliki były bardziej kruche, choć może skruszeją po nocy w szczelnym pojemniku. ;)
Ciasto za to jest fantastyczne w obróbce - miękkie, elastyczne i bardzo plastyczne, szybko się wyrabia i ładnie piecze. A rogaliki wyszły bardzo smaczne i nie bardzo słodkie.


Składniki
Ciasto:
  • 500 g mąki
  • 1 szklanka oliwy z oliwek do smażenia/pieczenia
  • 1 szklanka greckiego wina białego "retsina"
  • 1, 5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 żółtko
  • skórka otarta z połowy pomarańczy
  • szczypta soli

  •  cukier puder + cynamon do posypania gotowych ciastek

Farsz:
  • 2 starte jabłka (odcisnąć lekko sok z utartych jabłek!)
  • 3 duże łyżki mielonego gęstego serka śmietankowego
  • 3 łyżki rodzynek namoczonych w rumie
  • 3 łyżki posiekanych orzechów włoskich
  • 3 łyżki pokruszonych biszkoptów lub herbatników
  • kilka zmielonych goździków
  • 1/2 łyżeczki cynamonu
  • 2 łyżki brązowego cukru

1. Piekarnik nagrzać na 200°C.  Zagnieść elastyczne ciasto z podanych składników - powinno odstawać od ręki, być miękkie i elastyczne.
2. Rozwałkować na grubość 3 mm i wykrawać filiżanką krążki.
3. Połączyć składniki nadzienia i nakładać na krążki po łyżeczce, zwilżyć lekko wodą brzegi ciasta i zlepiać na pół, jak pierożki. Układać na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.
4. Wkładać do gorącego piekarnika i piec ok. 30-35 minut, do zrumienienia. Gorące posypać cukrem pudrem i cynamonem. Przestudzone przełożyć do pojemnika, można przechowywać kilka dni.

17 komentarzy:

  1. ciasto z winem? ciekawa jestem smaku

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ładnie się prezentują,a powiedz mi czy można zastąpić innym winem? i jakie to wino słodkie czy wytrawne jest bo nie znam greckich .Lubię takie szybciutkie wypieki więc pewnie się w niedługim czasie skuszę:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jaaaakie piekne! Ale jeszcze bardziej zachwycila mnie filizanka, bo mam lekkiego szmergla na tym punkcie ;)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pyza - jest specyficzne, nie bardzo umiem odnieść jego smak do czegoś znanego, ale smaczne, chrupkie. :)
    Olu dzięki! ;)
    Kasiu, możesz spokojnie wziąć włoskie lub macedońskie białe półwytrawne lub półsłodkie (wino retsina jest bardzo przyjemne, półwytrawne, lekkie i słodkawe)najlepiej o złotej barwie. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję, Małgosiu! ;) Filiżanki były 2 w komplecie i są niezwykle delikatne, ale do herbaty idealne! ;)
    Nie widzę Twojego bloga... :(

    OdpowiedzUsuń
  6. NIE MOŻESZ DAWAĆ TAKICH PRZEPISÓW NA JESIEŃ, JAK CZŁOWIEK TYLKO SIEDZI POD KOCEM I NIGDZIE SIĘ NIE RUSZA :D jak ja bedę wyglądac na wiosnę! :D a tak serio - piekę identyczne, tylko bez wina. nie przyszłoby mi do głowy żeby je dodać, spróbuję następnym razem :) i przy okazji, widziałam na www.dniherbaty.pl konkurs dla blogerów. fajna nagroda do wygrania, warsztaty herbaciane, przekazuję dalej bo ja nie mogę bo nie mam bloga :) szukaj pod 'herbata z dodatkami' :)

    OdpowiedzUsuń
  7. ciekawi mnie ich smak bo wyglądają bosko :-)

    OdpowiedzUsuń
  8. zakochalam sie w nich:)zjadlabym caly talerzyk:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Gdzie można takie zamówić?:D Zrób jakieś świąteczne rogaliki:D Najlepiej coś austriackiego..:D

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo intrygujace! Ale skoro mozna dodawac octu do ciasta, to czemu nie wina? :) Chetnie wprosilabym sie do ciebie na takiego rogalika. Albo kilka, bo jeden to zdecydowanie za malo.

    OdpowiedzUsuń
  11. Moja droga, za ten wypiek kuchenne czapeczki z głów.

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękne! I jestem pewna, że niezwykle pysze!!

    OdpowiedzUsuń
  13. Genialne rogaliki! Wino, oliwa, ser! Czegoż chcieć więcej?:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Pyszne, piękne greckie i bez masła ! Biorę w ciemno : )

    OdpowiedzUsuń
  15. Robiłam podobne- bardzo smaczne :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Wiele rogalików już w życiu próbowałam, ale takich greckich, a do tego na bazie wina to jeszcze nie widziałam. Świetne są :)

    OdpowiedzUsuń

Masz pytania, uwagi, sugestie? Napisz! Będzie mi ogromnie miło, w szczególności jeśli zrealizujesz któryś z moich przepisów. ;)
Lojalnie uprzedzam jednak, że anonimowe komentarze nie będą publikowane ani nie doczekają się mojej odpowiedzi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...