poniedziałek, 30 kwietnia 2012

Ciasto marchewkowe


                      Dziś mam dla Wa pyszne ciasto marchewkowe. Ja z reguły unikam słowa "pyszne", tym bardziej w odniesieniu do własnych i własnoręcznie wykonanych potraw (no wiem... czasem to silniejsze ode mnie!).  Jednak teraz nie zawaham się użyć tego wyrazu, ponieważ: primo - jest to moje pierwsze w życiu ciasto marchewkowe, pierwsze, które jadłam i pierwsze, które zrobiłam, secundo - zrobiłam je ja, właśnie ja, która to ja zarzekała się, że ciasta marchewkowego nigdy nie zrobi, bo co to ma znaczyć, marchewka w słodkim cieście...? Błeeee... 


                    No i zarzekała się żaba błota, jak to się mówi, czy też inaczej - Prezydentowa marchewkowego. I po co, na co? Ciasto marchewkowe okazało się godne nie tylko Prezydentowej i Prezydenta, ale samej królowej angielskiej, z księciem Williamem, księżną Katarzyną i resztą dworu! Dalej zachwalać nie będę, bo przestanę być wiarygodna, a przecież bardzo, bardzo bym chciała, żebyście sobie moje ciasto zrobili, gdyż jest po prostu genialne i doskonałe w swej pysznej marchewkowości, korzenności i orzeźwiającej cytrusowości.
                   Zarzekałam się też cukiniowego, na razie przestałam... :)
A przepis pochodzi z fantastycznej książki, tej samej co docenione już przez Was stromboli.


Składniki na blaszkę 26x24cm:
  • 175 ml oleju słonecznikowego
  • 175 cukru trzcinowego (dałam 50 g mniej)
  • 3 rozbełtane jajka
  • 175 g marchwi startej na drobnej tarce
  • 80 g rodzynek
  • 50 g grubo zmielonych orzechów włoskich
  • skórka starta z jednej cytryny (dałam pomarańczową)
  • 175 g mąki typu 405
  • 2,5 łyżeczki sody (dałam 1 i 1/2 płaskiej łyżeczki proszku i 1/2 łyżeczki sody
  • 1 płaska łyżeczka cynamonu
  • 1/2 łyżeczki startej gałki muszkatołowej

             
Krem:
  • 20 g masła
  • 180g serka twarożku śmietankowego lub serka kremowego
  • 80 g cukru pudru 
  • 4 łyżki soku z pomarańczy
  • długie, cienkie paski skórki pomarańczowej - do dekoracji 
 


1. Piekarnik rozgrzać do 180°C.  Formę (24x24) natłuścić i wyłożyć papierem do pieczenia. 
2. Miękkie masło lub olej, cukier i jajka zmiksować na gładką masę, dodać marchew, rodzynki i skórkę cytrynową lub pomarańczową. 
3. Dodać mąkę, proszek do pieczenia lub sodę, cynamon i gałkę - delikatnie połączyć z masą. Masę wyłożyć do formy, wygładzić powierzchnię i piec w nagrzanym piekarniku ok. 40-45 minut. 
4. Wyjąć, 5 minut studzić w blaszce, następnie wyjąć na kratkę i pozostawić do całkowitego ostygnięcia.
5. Połączyć składniki glazury i zmiksować na gładko, a następnie posmarować nią powierzchnię ciasta. Schłodzić ok. 1 h w lodówce, następnie pokroić w kwadraty ostrym nożem,na każdy położyć paseczki skórki pomarańczowej.



38 komentarzy:

  1. Bardzo zachęca do upieczenia:) Nigdy nie jadłam ciasta marchewkowego, tak sobie myślę, że niedługo upiekę z ciekawości:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jagódko, to właśnie też moje pierwsze. ;) I okazało się naprawdę świetne.

      Usuń
  2. Nigdy nie mow "nigdy" - czasem najpyszniejsze jest wlasnie to, czego sie troche obawiamy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To właśnie ta ekscytująca część kulinariów; można się zapierać, że się czegoś nie lubi, nie zrobi, nie zje... A pewnego dnia wszystko się zmienia i chyba nie ma na to reguły. ;) Pozdrawiam serdecznie, Maggie! :)

      Usuń
  3. pięknie ujęte!
    pozdrawiam;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję, Patrycjo! Tak to właśnie było z tym ciastem marchewkowym, podobnie najeżałam się na cukiniowe, a teraz mam je w bliskich planach. ;)

      Usuń
  4. Ciasto wygląda rewelacyjnie! Ma piękny kolor i cudne zdjęcia mu zrobiłaś:)
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo lubię marchewkowe ciasto - jest pyszne!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciasto marchewkowe jest jednym z tych, które znikają błyskawicznie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne to Twoje pierwsze marchewowe ciasto;) My też je uwielbiamy, ostatnio piekłam nawet dla księgowej jako zapłatę za rozliczenie pit-a, hahha;) Przepiękne zdjęcia! Odrazu wiem, który to Twój wpis;) Miłej majówki!

    OdpowiedzUsuń
  8. Pierwsze i od razu mistrzowskie ciasto marchewkowe :-) Moje gratulacje, wygląda obłędnie :-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękne ciasto, Kasiu. Dawno nie jadłam ciasta marchewkowego, narobiłaś mi smaku na nie. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  10. Ależ pysznie marchewkowo u Ciebie :) Nawet w kąciku muzycznym :)
    Na słodycze z warzywami też się boczyłam, ale przemogłam się i zrobiłam marchewkowe ciasteczka :) Takie ciacho jeszcze przede mną, ale coś czuję że niedługo :) Pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wiedziałam, że w końcu się przekonasz i je zrobisz :) Prawda, że pyszne? :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wygląda rewelacyjnie!
    Kiedyś robiłam ciasto marchewkowe ale przepis był chyba coś nie bardzo, bo nie było za specjalne.
    Natomiast Twoje wygląda rewelacyjnie, no i ten krem...
    Na pewno spróbuję :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Hmmm... ciasto marchewkowe, warto spróbować :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. Śliczne Ci to ciasto marchewkowe wyszło! PYCHA! To następnym razem tort marchewkowy??? Zapraszam do mnie, ja robiłam tort marchewkowy na Wielkanoc :) Pozdrawiam i miłej majówki!

    OdpowiedzUsuń
  15. Nawet nie musisz pisać, że pyszne, bo jestem o tym przekonana :) Uwielbiam marchewkowe z kremem na bazie serka :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Od dawna szukam ciekawego i sprawdzonego przepisu na Ciasto marchewkowe! Twoja propozycja świetnie się prezentuje i chyba w końcu się skuszę na taki deser! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. aż mi się pomarańczowo zrobiło przed oczami:) ciasto marchewkowe uwielbiam i też robię różne wariacje :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Ten krem do mnie przemawia. :) Już dawno chciałam zrobić ciasto marchewkowe. W sumie... marchewki w domu mam.

    OdpowiedzUsuń
  19. Uwielbiam ciasto marchewkowe. Zachwycająca sesja zdjęciowa!! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również uwielbiam ciasta marchewkowe, a Twoje piękne zdjęcią jeszcze bardziej zachęcają do spróbowania tego przepisu :)
      Pozdrawiam

      Usuń
  20. Zapraszam do zabawy "11 pytań"
    szczegóły na moim blogu http://kuchenkowo.blogspot.com/
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawe to ciasto marchewkowe :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ciasto marchewkowe jadłam tylko raz, ale bardzo mi smakowało (a już myślałam, że będzie jakieś ciasto, którego nie lubię ;) ) Twoje wygląda fantastyczne! :)

    OdpowiedzUsuń
  23. ciasto marchewkowe - pychota :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam, zrobiłam wg przepisu jednak krem zrobił sie zbyt rzadki... Czy masło ma być schłodzone czy rozpuszczone?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiem na komentarz, chociaż był anonimowy - proszę następnym razem podpisać się choćby imieniem.
      Masło powinno być miękkie, aby dało się miksować. Jeśli krem był za rzadki, najpewniej to wina serka - był zbyt rzadki lub mokry; możesz następnym razem wziąć serek typu Philadelfia i połączyć pół na pół z serkiem mascarpone. CIasto posmarowane glazurą powinno być potem schłodzone przez 1 h w lodówce! Pozdrawiam! :)

      Usuń
  25. Witaj!
    Ciacho pycha! Zrobiłam w expresowym tempie i polecam wszystkim.
    Pozdrawiam
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  26. Ciasto bedzie mialo premiere w niedziele ;) Tak sobie mysle, ze latwiejsze do zrobienia juz nie moze byc. Nie mam jednak wagi kuchennej, zeby zwazyc marchewke - ile to mniej wiecej bedzie sztuk? Chyba jak uzyje miarki do maki to nie wyjdzie mi taka sama proporcja... Pozdrawiam i zagladam na bloga! :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Ciasto wyszlo fantastycznie! Marchewke dalam na oko, orzechow co prawda nie dodalam, ale ciasto wyszlo nie za slodkie i przepysznie wilgotne. Robi sie je latwo i szybko! Dziekuje za przepis i pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  28. Każde zdjęcie ma świetna kompozycję. Piękne!

    OdpowiedzUsuń
  29. Bardzo dobry przepis! Upiekłam i wpałaszowałam z wielkim smakiem! Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Ciasto rewelacyjne, krem obłędny! Polecam:)

    OdpowiedzUsuń
  31. Ciasto wygląda pięknie i z tego, co czytam, wychodzi nie tylko specjalistom, zatem cos dla mnie. Kusi mnie jednak, by spróbować z czarną marchewką. jak myślisz - będzie różnica?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że w smaku niewielka, ale w wyglądzie z pewnością! :) Niekoniecznie na niekorzyść... Daj znać, jak zrobisz. Sedecznie dziękuję za komentarz i obecność na moim blogu. ;) Pozdrowienia!

      Usuń
  32. Jak tylko chcę zrobić ciasto marchewkowe, to ZAWSZE wracam do Twojego przepisu ;) Jest idealny. Jedynie polewę robię z rozpuszczonej gorzkiej czekolady, też się fajnie komponuje!

    OdpowiedzUsuń

Masz pytania, uwagi, sugestie? Napisz! Będzie mi ogromnie miło, w szczególności jeśli zrealizujesz któryś z moich przepisów. ;)
Lojalnie uprzedzam jednak, że anonimowe komentarze nie będą publikowane ani nie doczekają się mojej odpowiedzi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...